Hvilken beskyttelse har du som forbruger, når du køber noget?

Ikke alle sælgere er ægte. Selv om mange sælgere forsøger at imponere dig ved at sælge dig fornuftige varer og tjenester, forsøger andre at snyde dig. Nogle gange er det svært at kende forskel på ægte sælgere og svindlere, fordi de begge bruger samme taktik for at få fat i dig. Svindlernes forretningsliv er dog som regel kortvarigt, fordi folk i sidste ende opdager deres løgne. Heldigvis er der måder at beskytte sig selv på, når man køber noget online og offline.

Køb af tjenester online

Online shopping er den nye hype i byen, hvor alle fysiske butikker har et websted og lover levering til din dør. Det betyder, at du kan spare tid og energi. I stedet for at tage ud til den fysiske butik kan du bruge den tid på huslige gøremål. Du kan også bruge den tid, du ellers ville bruge på at handle, til at slappe af og vente på, at din levering kommer frem. Ved at øge bekvemmeligheden og spare tid har online shopping ændret vores måde at fungere på.

På samme tid opstår der imidlertid et spørgsmål om sikkerhed. I de fleste tilfælde køber man ting online fra fremmede personer. Der er stor sandsynlighed for, at de fleste onlinekøbere heller ikke ved, om de personer, de køber fra, har fysiske butikker. Det gør det let at miste penge til svindlere, når man køber en tjenesteydelse online.

Når du f.eks. spiller spil på et casino online, er det sandsynligt, at casinoet ikke har en offline-version, hvor du kan gå hen og spille i stedet. Derfor skal du være ekstra opmærksom for at undgå at fortryde. Hvis du er på udkig efter online-baserede tjenester såsom online casinospil, er det mindste du kan gøre at tjekke sidens anmeldelser for at se, hvad andre mennesker synes om den.

Forbrugerbeskyttelse

Uanset om du køber dine varer online eller køber dem i en fysisk butik, er der forbrugerlovgivning, der beskytter dig. Disse love holder sælgere ansvarlige for de varer, de sælger til dig. Hvis du køber noget, der ikke lever op til standarden, kan du derfor tage retslige skridt mod sælgeren.

Desværre er der ikke mange, der kender til lovgivningen om forbrugerbeskyttelse. Sælgere kan udnytte din uvidenhed til at sælge dig varer, der ikke lever op til standarderne, eller undlade at betale dig erstatning.

Uanset om du køber fysiske produkter som f.eks. sko eller onlinebaserede tjenester som f.eks. onlinevæddemål, skal disse love hjælpe dig. Du bør gøre en dyd ud af at kende nogle af dem. Denne viden vil gøre dit liv lidt nemmere, da du ved, hvad du skal gøre, hvis nogen forsøger at snyde dig.

Uanset om du kender lovene om forbrugerbeskyttelse eller ej, skal du dog altid tage dig tid til at undersøge sælgerne og bekræfte, at de er lovlige. Forbrugerbeskyttelseslove er heller ikke kun for forbrugere. Hvis du sælger produkter for at leve af det, bør du også bestræbe dig på at kende forbrugerbeskyttelseslovene for at undgå unødvendige retssager.

Servicekontrakter og garantier

Du vil sandsynligvis se en etiket med et årstal på siden af et elektronisk produkt. Når du køber det, får du en garanti for, at produktet vil tjene dig i de år, der er angivet på etiketten, før der opstår problemer.

Garantier beskytter dig mod produkter, der ikke lever op til standarden på markedet. Lad os antage at en sælgers vare ikke holder den tid, der er angivet i garantien. I så fald har du ret til erstatning i henhold til garantibetingelserne.

På samme måde står der i en servicekontrakt, hvad du kan forvente af en service. Hvis den service, du modtager, ikke opfylder specifikationerne, kan du klage og få erstatning. Sørg dog for at være skarp, når du læser vilkårene i servicekontrakten eller garantien. Nogle sælgere indsætter vilkår, der fralægger dem ansvaret, når de sælger dig en vare, der ikke lever op til standarden.

Konklusion

Som forbruger er den bedste måde at beskytte sigselv på, når man køber noget, at foretage et baggrundstjek af sælgeren for at bekræfte legitimiteten. Forbrugerbeskyttelsesrettighederne beskytter dig også, når du køber noget online eller i en fysisk butik. Sørg for at kende nogle af disse rettigheder, så ingen sælger kan udnytte dig. Endelig skal du altid kontrollere, hvad der står i garanti- og servicekontrakterne. Dokumenterne beskytter dig mod arbejde, der ikke lever op til standarden, og produkter af dårlig kvalitet.

 

 

Forfattere

Forfattere

Jeg er glad for at skrive om alt mellem himmel og jord. På Pris Info skriver jeg artikler vedrørende økonomi baseret på egne erfaringer eller troværdige kilder online. De fleste artikler er ikke sponsorerede, selvom at nogle er.

Læs flere artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Kontakt os via formularen for annoncering eller tips, eller send en mail hertil; kontakt@pris-info.dk

Cookie policy
We use our own and third party cookies to allow us to understand how the site is used and to support our marketing campaigns.
Cookies & Privatlivspolitik

Gennem at besøge pris-info.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik 

Indhent pris

Indhent en pris på din opgave